فیلم | نسخه‌های نفیس قرآنی در قلب مسجد جامع لاهور
کد خبر: 4036178
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰

فیلم | نسخه‌های نفیس قرآنی در قلب مسجد جامع لاهور

مجموعه‌ای بالغ بر هشتاد نسخه خطی قرآن کریم و نسخه‌های نفیس دیگر از علوم فقه و حدیث در کتابخانه‌ای واقع در قلب مسجد جامع شهر لاهور پاکستان نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

به گزارش ایکنا، مسجد جامع لاهور با 21 گنبد و چهار مناره 165 متری هفتمین مسجد بزرگ جهان و بزرگترین مسجد جمهوری اسلامی پاکستان به‌شمار می‌رود. در قلب مسجد جامع بزرگ لاهور، کتابخانه‌ای واقع شده که مشتمل بر آثار کهن اسلامی است. این کتابخانه شامل بیش از 80 نسخه خطی قرآن کریم و ده‌ها کتاب دیگر از جمله ترجمه قرآن، فقه و تفسیر به زبان‌های مختلف است.

این نسخه‌های خطی با مجاهدت‌های فردی، جمع‌آوری و به انواع خطوط فارسی و عربی نوشته شده و به دوران‌ها و تاریخ‌های مختلف تعلق دارد. صاحبان برخی از  این آثار خطی برای صیانت از نسخه‌های خود و درخشان کردن آن از آب طلا استفاده کرده‌اند.

قدمت برخی از این نسخه‌ها به 200 تا هزار سال قبل بازمی‌گردد. بخشی از این نسخه‌ها از داخل پاکستان جمع‌آوری شده و برخی نیز متعلق به افغانستان، ایران، عراق، اندونزی، مالزی و چین است.

در کتابت آیات یکی از این نسخه‌ها از آب طلا استفاده شده و با نقش و نگارها و رنگ‌های متعددی آراسته و تذهیب شده است که هنر کتابت و طراحی را در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد.

برخی از این نسخه‌ها هنوز کاملاً سالم بوده و برخی نیاز به محافظت و توجه ویژه دارند.

در کنار نسخه‌های به نمایش گذاشته شده قطعه پارچه ابریشمی منقش به آیات قرآن کریم به چشم می‌خورد که قدمت آن به قرن دوازدهم هجری باز می‌گردد و کتابت کل قرآن روی این پارچه بیش از چهار سال زمان برده است.

این کتابخانه همچنین حاوی برخی کتب فقه و حدیث شریف نبوی است که به بازدیدکنندگان ابعادی از حیات تمدن اسلامی را معرفی می‌کند.

در کنار نسخه‌های نفیس قرآنی، بخش دیگری از این کتابخانه شامل ماکت‌هایی از مسجدالنبی(ص)، مدینه منوره و غزوه بدر است.

ماکت مسجدالنبی شامل مسجد و خانه‌های پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. در ماکت شهر مدینه نیز عناوین مناطق مختلف روی آن ذکر شده و ماکت غزوه بدر که در سال دوم هجری رخ داده به نحوی نشان داده شده که بیننده احساس می‌کند در همان ایام به سر می‌برد.

مسیر حرکت مشرکین به سمت جنگ و جایی که لشکر دو سپاه باهم روبرو می‌شوند نیز در این ماکت نشان داده شده است.

انتهای پیام
captcha